۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۲۸

اخبار کوتاه استان مرکزی/

کشف اشياء عتيقه 5 هزار ساله در اراك

کشف اشياء عتيقه 5 هزار ساله در اراك

اراک - خبرگزاری مهر: رئيس پليس امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان مركزي از کشف و ضبط چندين قطعه اشياء عتيقه و سکه هاي قديمي 5 هزار ساله در اين شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ احمد عباسي گفت: در پي اعلام مردمي موضوع در دستو كار ماموران اين پليس قرار گرفت و  با تحقيقات به عمل آمده و پس از گذشت 4 شبانه روز كار مراقبتي فرد مورد نظر  در حالي كه قصد فروش اشياء عتيقه را داشت در يك عمليات غافلگيرانه دستگير شد.

وی با بیان اینکه در بازرسي از منزل متهم چندين قطعه ظروف عتيقه، سنگ هاي قيمتي، سکه هاي دوره قاجار، ابزار سنگي كشف شد تصریح کرد: با کارشناسي هاي انجام شده توسط کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي بر روي اين اشياء، قديمي ترين آنها مربوط به تيغه هاي سنگي مربوط به هزاره سوم و چهارم قبل از ميلاد و مربوط به پنج تا شش هزار سال پيش است و برخي از اشياء نيز در غالب مولاژ از روي نمونه هاي اصلي ساخته شده اند.

وي بيان داشت: در ميان اقلام کشف شده اسکلت يک حيوان با قدمت چندين ساله نيز که بطور ماهرانه اي در يک آکواريوم شيشه اي نگهداري مي شد به چشم مي خورد که تعيين تکليف و مشخص شدن قدمت نهايي آن توسط کارشناسان منابع طبيعي در دست بررسي است.

خوابگاه دخترانه كوثر ساوه به بهره برداری رسید

خوابگاه دخترانه كوثر با اعتبار بالغ بر 2 ميليارد ريال و در زميني به مساحت 2 هكتار و زيربناي يكهزار و صد متر مربع در شهر ساوه  به بهره برداری رسید.

قائم مقام وزير و رييس دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: اين خوابگاه که با تغيير كاربري ساختمان قديم دانشكده پرستاري ساوه صورت گرفته ساخت يك سالن ورزشي نيز در نظر گرفته شده است.

دكتر مجيد رمضاني ظرفيت ايده آل اين خوابگاه را 80 نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: اين خوابگاه داراي نمازخانه، كتابخانه، اتاق تلويزيون و اتاق كامپيوتر مي باشد.

كمك يك ميليارد و 500 ميليون ريالي خیر ميلاجردي براي ساخت مركز بهداشتي درماني

طی جلسه ای با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اراک ،خیر میلاجردی يك ميليارد و 500 ميليون ريال جهت احداث مركز بهداشتي درماني در شهر ميلاجرد کمک کردند.

در اين جلسه مقرر شد درمانگاه جديد با متراژ 500 مترمربع در دو طبقه و در محل فعلي مركز ساخته شود و جهت دسترسي بهتر مراجعين در حاشيه خيابان اصلي و جنب پايگاه اورژانس احداث گردد.

همچنين با توجه به محدوديت هاي اعتباري مقرر شد طرح به صورت فازبندي اجرا شود و در فاز نخست يك طبقه با متراژ 250 متر از كل مجموعه ساخته شود.


ضریح مسلم بن عقیل در اراک پرده‌برداری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از پرده برداری ضریح مسلم بن عقیل در روز سوم خرداد مصادف با ولادت با سعادت حضرت علی(ع)خبر داد.

مجتبی رضوانی اظهار داشت: هم اکنون هنرمندان صنایع دستی استان در حال مشارکت و ساخت منبت کاری این ضریح پاک و مطهر هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه اقدامات منبت کاری قطعات داخلی این ضریح به پایان رسیده است، گفت: کار ساخت این ضریح توسط هنرمندان سه شهر مختلف انجام می‌شود که کار منبت کاری آن در اراک، مینا کاری و زرگری قطعات تولید شده در اصفهان و کتابت خط آیات قرآن در تهران صورت گرفته است.

رضوانی افزود: منبت کاری این ضریح توسط محمدعلی نوری از هنرمندان ارزشمند در کارگاهی واقع در میدان انقلاب اراک انجام شده است.

به گفته وی پرویز اسکندر پورخرمی طراحی و مصطفی احمدی قلمزنی و محمد کاشانی خطاطی آیات شریفه ضریح را انجام داده‌اند.
 

 

 

کد خبر 2044761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha